کد مطلب:298702 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

خطبه ی عقد حضرت فاطمه


ستایش مخصوص پروردگار است، در مقابل نعمتهایش و به واسطه ی قدرتش. از عقابش همه بیمناك و به رحمتش امیدوارند. فرمانش در آسمان و زمین نفوذ دارد... خداوند دین خود را وسیله ی عزت خلق قرار داده و آنان را به سبب پیامبرش گرامی داشته و خداوند خویشاوندی به سبب ازدواج را نوعی از نسب فامیلی قرار داده و ازدواج از نظر قانون تكوین و تدوین امری واجب و دستوری عادلانه است... سپس فرمود من شما را، گواه می گیرم كه تزویج نمودم فاطمه دخترم را به علی با مهریه ی چهارصد مثقال نقره كه علی به آن رضایت داده است... [1] .


در مورد مقدار مهریه ی حضرت فاطمه علیهاالسلام روایات مختلفی نقل شده است.

علاوه بر روایت چهار صد مثقال نقره، چهار صد درهم و پانصد درهم [2] نیز ذكر شده است.

هم چنین آمده است: «... و كان صداقها دِرعاً منِ حدید». [3] یعنی مهریه ی حضرت فاطمه، قیمت یك زره ی آهنی بود.

از امام محمد باقر علیه السلام روایت است: حق تعالی به پیامبر صلی اللَّه علیه و آله وحی كرد، من از جانب علی خمس دنیا و ثلث بهشت را به فاطمه بخشیدم و از برای او در زمین چهار نهر مقرر ساختم، نهر فرات و نیل و نهروان و بلخ و تو او را در زمین تزویج كن به پانصد درهم تا سنتی گردد از برای امّت تو. [4] .


[1] ر. ك: بحار الانوار، جلد 43، صص 120- 119. در اين صفحات خطبه چنين آمده است: «اَلْحَمْدُللَّهِ المَحْمُودِ بِنِعْمَتِهِ اَلْمَعْبُودِ بِقُدْرَتهِ الْمُطُاعُ في سُلْطانِهِ اَلْمَرهُوبِ مِنْ عَذابِهِ اَلْمَرغُوبِ فيما عِنْدَهُ اَلنَّافِذٍ اَمْرُهُ فَي اَرْضِهِ وَ سَمائِهِ، اَلّذي خَلَقَ الْخَلْقَ بِقُدْرَتِه وَ فَقالَ تبارَك سْمُهُ وَ تعالي جدّه وَ هُوَ الذّي خَلَقَ مِنَ الماء بَشرأ فَجَعَلَهُ نسباً و صيراً... ثُمَّ اِنّي اُشهدكم اِني قد زَوّجت فاطمة من عليّ علي اَربعمائه مثقال فضّةِ اِن اِرضي بذلك عليُّ...» هم چنين اين خطبه در مناقب، جلد سوم، ص 350 بهمين صورت آمده است.

[2] ر. ك: بحار الانوار، جلد 43، ص 112.

[3] قرب الاسناد، ص 53، الطبقات الكبير، جلد هشتم، ص 12.

[4] ر. ك: جلاء العيون، ص 225- 224.